Documentaire – vertel je echte verhaal

Echter dan een documentaire krijg je het niet. Het is intiem. Dichtbij. Het geeft een inkijkje. Ook commercieel kan dat heel waardevol zijn: investeren in een serieuze docu met mooie achtergrondverhalen kan je merkwaarde opkrikken.

Wat is een documentaire precies?

Een documentaire is een heel intiem kijkje in de keuken. Het is veel minder gescript dan bijvoorbeeld een bedrijfsfilm. Je filmt in het moment. Als je camera niet aanstaat, dan kun je maar zo iets belangrijks missen. Het is vaak onderzoekend. Het vormt zich gaandeweg. En het kan over van alles gaan. Over iemands persoonlijke leven, maar ook over het reilen en zeilen binnen een bepaalde industrie. Het verrijkt. Je doet nieuwe inzichten op. ‘Wauw, dat dit op beeld staat’ – dat is het gevoel dat een goede docu je geeft.

‘Wauw, dat dit op beeld staat’ – dat is het gevoel dat een goede docu je geeft.

Een docu is een interessante investering voor je merk

Een goed voorbeeld daarvan is Tony Chocolonely. Zij maakten een docu over de impact van de cacao-industrie en de impact van chocolade-consumptie. Omdat ze durven te investeren in een serieuze docu, en omdat ze eerlijk licht durven te schijnen op hun eigen industrie, krijgt hun merk waarde. De kracht van een docu zit onder andere in het volgende:

  1. Het is echt. Als je een bedrijfsfilm kijkt, dan weet je: dit zijn de mooiste shots van het bedrijf, de mooiste quotes, je beste kant. Bij een docu is het precies andersom. Je voelt dat het niet in scène is gezet. Je weet als kijker dat je naar het echte verhaal kijkt. Dat de makers zich van hun échte kant laten zien, en niet per se van hun béste kant. Dat zorgt voor een oprechte connectie met je doelgroep.
  2. Het is onderscheidend. Weinig bedrijven kiezen voor een docu, voor openheid. De meeste bedrijven kiezen voor een ‘veilige’ brand movie. Dus als je voor een docu kiest, laat je zien dat je persoonlijker en echter durft te zijn dan je concurrenten. Je dwingt jezelf om onderzoek te doen. Om eerlijk te zijn over je branche, je bedrijf.

Bij een docu weet je dat de makers zich van hun échte kant laten zien, en niet per se van hun béste kant.

Samen een docu maken?

We hebben door de jaren heen heel wat docu’s geschoten. Van een docu over jeugdvakanties tot het verhaal achter een bakkerij. We lopen mee, we stellen vragen, we filmen. Een documentaire hoeft niet altijd een uur te duren. Het kan ook kort, in een minuut of tien – dat noemen we een short docu. Als we een docu voor je schieten, doorlopen we in de basis vier stappen:

  1. Kennismaking. We gaan samen aan tafel zitten om te bespreken wat je ideeën zijn. Welk verhaal je wilt vertellen. We willen alles van je horen: de grote lijnen, de kleine details. En dan laten wij natuurlijk ook ons licht schijnen op je plan.
  2. Pre-productie. Wanneer we scherp hebben waar je docu heen moet, bedenken wij het concept. Daarin lees je precies hoe we je boodschap willen vangen en overbrengen.
  3. Productie. Als alles tot in de puntjes is voorbereid, is het tijd om te beginnen met het produceren van je docu. We dompelen ons onder in jouw wereld, we gaan op in het onderwerp. We volgen je een tijdje, we kijken mee en we schieten de mooiste beelden.
  4. Post-productie. Hebben we alles vastgelegd? Dan is het tijd om door alle beelden te gaan en de pareltjes eruit te pikken. We voegen muziek en geluid toe en eventueel nog wat toffe effecten. Er is ruimte voor feedback. Zo werken we stap voor stap toe naar het eindresultaat: een verhaal dat binnenkomt, een verhaal dat raakt.

Een docu waar we trots op zijn: LCKV

Een jeugdkamp van een week. Honderden deelnemers. Je wordt vies, je kan amper douchen, je hebt misschien net een kraantje tot je beschikking. Wie begint eraan, zou je denken. En toch bestaan de jeugdkampen van LCKV al honderd jaar. Het aantal deelnemers en vrijwilligers groeit zelfs. Hoe kan dat? Hoe houd je het honderd jaar vol? Waarom gaan zoveel mensen mee naar een plek waar je vies wordt? Waar je geen lekker eten krijgt? Het antwoord is simpel: als je eenmaal mee bent geweest op LCKV kamp, dan ga je volgend jaar weer. En het jaar erop opnieuw. Het vangt je. Dat gevoel van het jeugdkamp hebben we vastgelegd in een documentaire.

Het was een hele toffe samenwerking en wát een resultaat is ’t geworden.

Documentaire maken?

Als iemand gek is op docu’s, dan is het onze filmmaker Joren wel. Dus stuur hem gerust een bericht om te sparren over je ideeën.

joren@pixeluniverse.nl

06 30 41 98 23